5- Ж клас УКР МОВА

17.02.2022

ТЕМА: 

Контрольна робота № 5 (тестові завдання).

Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.

ВИКОНАЙТЕ КОНТРОЛЬНУ РОБОТУ НА ПОДВІЙНОМУ АРКУШІ. ПІДПИСАТИ ТАК:
Контрольна робота
з української мови
учня (учениці) 5-Ж класу
Мелітопольської гімназії № 1
Прізвище Ім'я (у родовому відмінку)

Тестові завдання

Початковий рівень:

1.                  Визначити, в словах якого рядка наявне явище уподібнення:

А) випадок; Б) футбол; В) схема; Г) вікно.

2. У якому слові не відбувається спрощення.

А) корис..ний, Б) облас..ний, В) зап’яс..ний, Г) проїз..ний.

3.Укажіть рядок слів, у яких на місці пропуску треба писати букву З:

А)..меншувати, ..тиснути; Б) ро..киснути, ..тягнути; В) бе..страшний, ро..пікати, Г) ..бити, ..пекти.

4.Укажіть рядок слів, у яких всі приголосні є м’якими:

А) мідь, ліс; Б) лялька, вільні; В) сяє, лізь; Г) кігті, кінь.

5. Укажіть рядок слів, які правильно поділено на фонетичні склади:

А) сі-м, я-ма; Б) гі-сть, лев-ада; В) сад-жу, приї-хав; Г) мо-я, сіл-лю.

6.Укажіть рядок слів, у яких треба писати апостроф:

А) св…ященик, торф..яний; Б) бар..єр, п..ятниця; В) різдв..яний, тьм..яний; Г) духм..яний, розв..язок.

7. У якому рядку всі слова написані правильно:

А) пам’ятка, медвяний, в’їзд; Б) духмяний, мільйон, рядно; В) рясний, моряк, святковий;

Г) китаєць, каміньчик, підйом.

8.Позначте правильний варіант чергування У-В, І-Й.

А) читала в автобусі, день і ніч; Б) зайшов в хату, запросив й його;

В) захід й схід, у Альпах; Г) брат і сестра, жила в Відні.

 

Середній рівень:

1.                  Запишіть слова, вставляючи, де потрібно, пропущену букву Т:

балас..ний, шіс..сот, захис..ний, щвидкіс..ний

_____________________________________________________________________________________

2.                  Спишіть, вставляючи у префіксах слів букви С, З: ро..повідь, бе..печний, ..хитрувати, ро..питати, ..лити.

_____________________________________________________________________________________

3.                  Спишіть слова, де треба, вставляючи апостроф: Мар..яна, дев..ять, Лук..ян, моркв..яний, вітр..як.

_____________________________________________________________________________________

4. Запишіть слова, вставляючи буквие, и на місці пропуску:

С..рпневий, ч..тець, м..даль, п..ріжок, в..рбовий.

_____________________________________________________________________________________

 

Достатній рівень:

1.                  Дані слова розподілити у дві колонки: з апострофом і без нього.

П..юре, під..їзд, моркв..яний, св…ященник,, в..язати, мавп..ячий, з..їсти, цв..ях, бар..єр, сім..я, духм..яний, без..язикий.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.                  За допомогою префіксів з-, зі-, с- утворити нові слова.

Орієнтуватися, казати, стрибнути, бігати, кріпити, косити, робити, лити, ховати, гнати, фотографувати, творити, рвати.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Високий рівень:

Написати творчу роботу «Мамині руки» з використанням вивчених орфограм.

16.02.2022

ТЕМА: Повторення теми, підготовка до контрольної роботи.

Повторити параграфи  35-37 та виконати завдання у зошиті

Тестові завдання

Початковий рівень:

1. Укажіть слово , у якому при вимові відбувається уподібнення

А) нігті, Б) мотузка, В) казка, Г) загадка.

2. У якому слові не відбувається спрощення.

А) радіс..ний, Б) облас..ний, В) блис..нути, Г) кіс..лявий.

3.Позначте правильний варіант чергування У-В, І-Й.

А) зайти в  вітальню, день і ніч; Б) завітав в гості, запросив й його;

В) північ й південь, у обсерваторії; Г) брат і сестра, приїхав у Крим.

4.  Позначте слово з буквою Е на місці пропуску:

А) зал..шитися, Б) пропл..вають, В) ст…жина, Г) тр..валий.

5.Укажіть рядок слів, у яких на місці пропуску треба писати букву З:

А)..меншувати, ..тиснути; Б) ро..киснути, ..тягнути; В) бе..страшний, ро..пікати, Г) ..бити, ..пекти.

6. Виділити рядок, у якому правильно вжито префікс с-:

А) схопити, сцементувати; Б) счистити, схилити; В) стоптати, сфотографувати.

7. Виділити рядок, у якому всі слова вживають з апострофом:

А) пор..ядок, бур..я; Б) під..їхати, цв..ях; В)об..єм; подвір..я.

8. Відшукати слово без м’якого знака:

А) виховател..ці; Б) бул..ці; В) нян..ці; Г) учител..ці.

 

Середній рівень:

1.                      Запишіть слова, вибираючи з дужок потрібну букву:

ле(г,х)ко, пру(д,т)ко, хо(д,т)ьба, пі(т,д)казка.

__________________________________________________________________________________

2.                      Спишіть, вставляючи, де треба, букви І або Й, У або В:

 катався (у,в) трамваї, залізо (й,і) олово, хліб (і,й) сіль, був (у,в) великому місті.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3.                      Змініть подані слова так, щоб відбулося чергування приголосних звуків: рік, пух, сніг, крига, летіти. _______________________________________________________________________________

4.                      Спишіть слова, вставляючи, де треба, Ь: мален..кий, ц..вях, мен..ший, україн..с..кий, на кул..ці.

_____________________________________________________________________________________

 

Достатній рівень:

1.                      Дані слова розподілити у дві колонки: з апострофом і без нього.

Лук..ян, хом..як, моркв..яний, матір..ю, тьм..яний, мавп..ячий, з..їсти, бур..я, ін…єкція, св…яткувати, духм..яний, черв..як.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2.                      До поданих слів доберіть спільнокореневі, щоб відбулося чергування голосних.

Шість, коза, вигін, схід, кінь, нога, вечір, бджола, шептати, котити, перемогти, допомогти.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Високий рівень:

Написати творчу роботу «Мамині руки» з використанням вивчених орфограм.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ТЕМА: Правила вживання апострофа.


ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ЦЕ ВІДЕО

ВИКОНАЙТЕ ВПРАВИ  ПАРАГРАФ 41, ВПР.326, 328

03.02.2022


31.01.2022

https://us04web.zoom.us/j/5696539407?pwd=N3NDMXpvL296NVdzdkNUK0xRS2padz09


13.10.2021

Контрольна робота

Тест

І рівень

     Виконайте тестові завдання.

1.Розділ науки про мову, що вивчає словниковий склад мови, це

а) орфографія;

б) фонетика;

в) синтаксис;

г) лексикологія.

2.Словник, з якого можна дізнатися лексичне значення слова, називається

а) орфографічний;

б) орфоепічний;

в) тлумачний;

г) фразеологічний.

3. Позначте рядок, у якому слово брудні вжито в переносному значенні.

а) брудні руки;

б) брудні будинки;

в) брудні наміри;

г) брудні вулиці.

4. Позначте речення, у якому вжито омоніми.

а) Побазікати можна із приятелем, а помовчати лише з вірним другом і товаришем (О.Ільченко);

б) Навіть хижа ласка любить ласку, а не тряску (Нар.тв.);

в) Темна хмара, а веселка ясна (Леся Українка);

г) Прийшли до річки дві верби з маленьким вербенятком (Л.Силенко).

5. Позначте рядок, який є синонімічним рядом.

а) недбалий, неакуратний, грубий, поверховий;

б) заперечувати, зацікавлювати, пропонувати, гніватися;

в) ніжний, лагідний, ласкавий, заспокійливий;

г) куций, короткий, непостійний, таємний.

6.Слова ввічливість – нечемність це

а) синоніми;

б) антоніми;

в) омоніми;

г) багатозначні слова.

ІІ рівень

    Перепишіть речення, уставляючи пропущені розділові знаки. Антоніми підкресліть.

    1.Нелегко але необхідно і жити і вмерти гідно. 2. Свого не цурайся за своє не хапайся. 3. І гірко й солодко мені пригадувать минулі дні батьків у дітях пізнавати. 4. На серці і легко і важко.

ІІІ рівень

1.Утворіть синонімічні ряди зі словами: радісний, пестити, прикрашати, гарний.


ІУ рівень

     Складіть  міні-твір на одну із поданих тем. У висловлюванні використовуйте  синоніми, антоніми, омоніми, стилістично забарвлену лексику.

ü    Квіти – очі природи;

ü    Шкільна родина.

 

 

11.10.2021

ПІДГОТОВКА ДО КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ

Ø   Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1.                Укажіть рядок, у якому слова в словосполученнях ужиті тільки в прямому значенні:

А ніс корабля, рукав річки, прийшла весна;

Б пшеничне волосся, кришталева вода, солодкий сон;

В прийшла осінь, дивиться сонце, важкий приклад;

Г плаче дитина, залізний цвях, золота сережка.

2.                Позначте пару слів, що є антонімами:

А  вперед, назад;

Б мужній, сміливий;

В голосити, рюмсати;

Г сервізний, сервісний.

3.                Позначте рядок, у якому вказані слова становлять синонімічний ряд:

А посміхатися, глузувати, кепкувати, зубоскалити;

Б мовити, кричати, мовчати, слухати;

В жоржина, оргонія, горгонія, хризантема;

Г багато, видимо-невидимо, достолиха (розм.)

4.                Омоніми – це слова, що:

А мають однакове звучання і написання, але різні значення;

Б близькі за значенням, але різні за формою;

В протилежні за значенням;

Г вживають мешканці певного регіону.

5.                Позначте рядок, у якому всі вказані слова є паронімами:

А компанія-кампанія, гас-газ, розпещений-розбещений;

Б ефект-афект, дипломат-дипломант, говорити-базікати;

В прогрес-регрес, линути-ринути, гілка-галузка;

Г гарний-вродливий, промінь-пломінь, мимохідь-мимохіть.

6.            Про лексичне значення слова ми дізнаємося з :

А орфографічного словника;

Б фразеологічного словника;

В тлумачного словника;

Г двомовного словника.

 

Ø Завдання 7 має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.

7.            Установіть відповідність між словами і лексикологічною групою, до якої вони належать.

 

1

 йти, стояти

А

омоніми

2

 кома (пунктуаційний знак),   кома (газова оболонка ядра комети)

Б

антоніми

3

берегти, захищати

В

синоніми

4

знати на зубок, Агієві стайні

Г

фразеологізми

 

8.            Утворіть граматично правильні словосполучення.

1.     На протязі –

2.     Зайняли перше місце –




28.04.2021

Тема 

 Відокремлені уточнювальні члени. Розділові знаки. Повторення

Передивіться онлайн урок


Виконайте домашнє завдання

Дослідження-відновлення

Відновіть і запишіть текст, увівши з довідки опущені відокремлені члени речення. Визначте, які з них виконують роль уточню вальних.

   1.     Мені сьогодні щось не повелося з полюванням. Я був уже на своєму місці, … , коли мої очі запримітили якийсь ледве відчутний рух між високими стеблами оситнягу.

   2.     Я притьмом зняв з плеча рушницю й присів, … .

3.     Прогримів постріл. Непорушна качка безсило занурила глибоко у воду голову, а коло неї безпорадно крутилися жовтенькі, пухнасті каченята, … .

   4.     Мені було прикро, що я , … , забив її і посиротив недолітків-чирят.

   5.     Але нема чого робити. І я , … , побрів підбирати свою здобич.

   6.     Коли я став наближатися, каченята кинулися урозтіч, і тільки одне не знало чогось, куди йому кинутись. Я обережно, … , взяв його.

   7.     Проте маленька пташина, … , виявилася завзятою і не хотіла без бою віддаватися.

   8.     … чирятко силкувалося дряпатися своїми маленькими ніжками, дзьобало тупим холоднуватим дзьобиком мого вказівного пальця, … . Та це не могло йому зарадити.

9.     Надвечір я повернувся на село, щоб вечірнім пароплавом повернутись до Києва. На березі, … , я вийняв чиря з сітки, щоб востаннє перед дорогою спробувати напоїти його. Я опустив руку з чирям у воду, але воно навіть не нахилилося до води.

 

ДОВІДКА:

А – не роздивившись,

Б – не завдаючи мені ані найменшого болю,

В – схоплене за тулуб,

Г – намагаючись не притиснути тендітні розпростерті крильця,

Д – недалеко пристані,

Е – проти середини озера,

Є – ця пухнаста кулька життя,

Ж – хлюпаючи чобітьми у мілкій воді,

З – тихо спускаючи пальцем запобіжника на бойовий удар,

І – перелякані громом мого пострілу.

26.04.2021
Тема: Відокремлені додатки


Добрий день. 
Пригадай:
♦ Відокремлені члени речення — це...
♦ Відокремлюватися можуть...
♦ Додаток — це другорядний член речення, що ...


Передивіться онлайн урок
Відокремлені додатки


Виконайте вправи


► Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. Пояснити умови відокремлення додатків.
1. Згадаймо великих людей знемагаючих у рабстві своїх язиків хоча б знаменитого полководця Олександра Македонського. 2. Пробувати все сказати однаково що силкуватись перелічити зірки в небі над нашими селами хоча б тільки над Веселим Полем Веселим Ланом Веселою Дібровою Веселою Долиною Веселим Хутором Веселими Горами Веселим Кутом Веселим Гаєм Веселим Яром (За Є. Гуцалом). 3. Той вершник зветься Іскрою Іваном. йому сьогодні тяжче ніж кому (Л. Костенко).


► З кожної пари речень утворити одне просте, ускладнене відокремленим додатком. Утворені речення записати, обґрунтувати вживання розділових знаків.
1. Ніхто не розрадить тебе в біді. Тільки вірний друг розрадить. 2. Уважним потрібно бути для всіх. Приділяти увагу слід старим і дітям. 3. Школярі охоче опановують комп’ютерну грамоту. І учні молодших класів опановують також.


15.04.2021

Відновіть речення, уставляючи з довідки потрібні за змістом відокремлені обставини. Укажіть спосіб їх вираження.

1. Показався на обрії червоною дугою краєчок сонця,...

2. А зорі падають і гаснуть, ...

3. Любив, ..., дивитися лежачи на зоряне небо.

4. ..., лісові пташки уже виспівували свої сонати.

5. ..., на подвір’ях горять соняшники.

Довідка: обволікаючи кумачевою пеленою верхів’я яворів; не долетівши до землі; їдучи на возі з лугу; незважаючи на ранню пору; повернувши свої золоті голови до сонця.

— З’ясуйте, яка відокремлена обставина за способом вираження є «зайвою». Свій вибір обґрунтуйте.



07.04.2021

Тема уроку: Відокремлені означення. Правильна побудова речень з дієприкметниковими зворотами. 


Прошу передивитися самостійно урок




Опрацюйте за підручником параграфи 34,35

І ще одне відео перегляньте



А тепер виконайте вправи та надішліть до понеділка на мою пошту olvistsh@gmail.com 








31.03.2021

Тема: Конференция Zoom Елена Бурьянова
Время: 31 мар. 2021 01:00 PM Киев
Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/5696539407?pwd=N3NDMXpvL296NVdzdkNUK0xRS2padz09
Идентификатор конференции: 569 653 9407
Код доступа: burianova.

20.01.2021

Тема: Односкладне речення.
Односкладні прості речення
з головним членом у формі присудка (безособові ) 

Перегляньте відео

 Опрацюй самостійно параграф 23 стор 157.

Домашнє завдання  вправа 269 письмово у зошиті.


16 01.2021 та 18.01.2021

Тема: Односкладне речення.
Односкладні прості речення
з головним членом у формі присудка (означено-особові, узагальнено-особові, неозначено-осо­бові) 

  • Лінгвістична казка «Односкладні прості речення».


"Жили-були Односкладні і Двоскладні Речення. Жили друж­но, у разі потреби заміняли одні одних. Але одного разу Дво­складні Речення зневажливо кинули: "Подумаєш, Односклад­ні! Мають тільки один головний член. Хіба вони можуть як слід думку передати?"

"Мені здається, — ображено сказало Означено-Особове Ре­чення, — без нас мова стала б значно біднішою. Присудок-трудівник у нас працює за двох: своїм закінченням вказує на підмет. Тому ми й можемо без нього обійтися. Ви тільки прислухайтесь, як гарно: "Люблю красу своєї мови, звучання слів і запах слів…"

Узагальнено-особове речення промовляло дуже врівноважено і спокійно:

"Що посієш, те й пожнеш. Не знаючи броду, не лізь у воду. Мої речення — це народна творчість і народна мудрість. Вони стосуються всіх, тому й називають їх узагальнено-особовими. Хіба мова може обійтись без них?"

"Безособові речення часто нагадують виразні пейзажні зама­льовки, що ніби застигли в слові: "Світає. Розвидняється. Благо­словлялось на світ." Або: "Смеркає. Сутеніє. Темніє надворі."

Опрацюйте самостійно  параграф 21 стор.150 та параграф 22 стор.153


Опрацювання таблиці.

Типи односкладних речень

Типи речень

Засоби вираження головного члена

Значення головного члена

Приклади

Означено-особові

дієслово в 1-й та 2-й особі однини чи множини дійсного або наказового способу

повідомляє про дію конкретної особи, на яку вказує особове закінчення дієслова (діяч — я, ти, ми, ви)

П'ю життя моє спрагнено-радо. (Є. Маланюк)

Неозначено-особові

дієслово у 3-й особі множини теперішнього чи майбутнього часу або у формах множини минулого часу

повідомляє про дію, виконувану невизначеною або умисне не названою особою

Продають фіалки, сині, наче очі. (В. Сосюра)

Узагальнено-особові

дієслово у 2-й особі однини дійсного або наказового способу, рідше у 1-й та 2-й особі множини, 3-й особі однини теперішнього або майбутнього часу

повідомляє про дію, виконувану особою, яка мислиться узагальнено

3 вогнем не
жартуй! (Нар. творч.)

Безособові

безособове дієслово, особове дієслово в безособовому значенні, безособова форма на
-но, -то в поєднанні зі зв'язкою бути (яка може бути пропущена); слова нема (немає), не було, не буде, при яких є додаток у Р. в.

передає дію, стан незалежно від будь-якої особи

Нам наказано йти. (В. Сосюра)

Називні

іменник у Н. в.

стверджує наявність предметів, явищ

Пороги, вежі, мури, брами… (В. Сосюра)


Вам на допомогу

 Неозначено-особове речення - https://www.youtube.com/watch?v=CUXsTNNzY68

Узагальнено-особові - https://www.youtube.com/watch?v=rJkyNuDDIzs

Якщо Вам щось не зрозуміло або виникли питання, то пишіть на мою пошту olvistsh@gmail.com

У середу буде онлайн урок, дам відповіді на всі питання та ще раз поясню цей матеріал.

Домашнє завдання: 

Запишіть послідовно спочатку означально-особові речення, потім - неозначено-особові , а потім - узагальнено-особові. Визначте в них головні члени речення:


Надіслати виконану вправу до 19.01.2021 до 18 годин на адресу 

olvistsh@gmail.com



11.01.2021 та 13.01.2021

Тема: Просте односкладне речення.

 Перегляньте відео
https://www.youtube.com/watch?v=HSpmpepp9IM


Виконайте вправу у зошиті.


Надіслати виконану вправу до 17.01.2021 до 18 годин на адресу 

olvistsh@gmail.com


2 комментария: